Podívejte se, zda se vás netýká některý z 10 hlavních nedostatků šéfa. Být dobrým šéfem znamená mít zkušenosti a řízení spolu s měkkými dovednostmi, jako je empatie a řešení problémů. Dobří šéfové projevují uznání za práci svých zaměstnanců, díky čemuž se zaměstnanci cítí oceňováni a snižují fluktuaci. Uznání a omluva za své chyby z vás nedělá slabého vůdce; dává zaměstnancům skvělý příklad a získává si respekt.

Být dobrým šéfem není jen o pracovních zkušenostech a řízení. Vedoucí také potřebuje měkké dovednosti, jako je efektivní komunikace , týmová práce a řešení problémů. Nejlepší šéfové nesou spíše odznak empatie než ega ​​a moci.

Dobří lídři motivují a inspirují své zaměstnance, aby se stali lepšími pracovníky, což zlepšuje hospodářský výsledek společnosti a zároveň snižuje fluktuaci zaměstnanců . V průzkumu společnosti Kforce personálních služeb uvedlo 43 % pracovníků, že oceňují ocenění jejich práce ze strany vedení před jasným kariérním postupem nebo dokonce tím, že mají vliv.

Jste dobrý šéf nebo špatný šéf? Podívejte se na náš seznam 10 hlavních nedostatků špatného šéfa. V případě, že některý z těchto popisů zasáhne příliš blízko domova, vysvětlíme také způsoby, jak věci obrátit a stát se dobrým šéfem .

1. Špatní šéfové přetěžují své nejlepší zaměstnance.

Přetěžování zaměstnanců není nikdy dobré, ale manažeři často dělají chybu, když vnucují lví podíl práce svým nejlepším lidem. Díky tomu mají vaši zaměstnanci pocit, že jsou za svou tvrdou práci potrestáni; přepracování může přispět k vyhoření zaměstnanců mezi nejtalentovanějšími členy týmu.

Není praktické ani proveditelné očekávat, že zaměstnanci budou pracovat více než 40 hodin týdně pro někoho, kdo se o ně nestará nad rámec jejich produktivity a výkonu. Jedním z nejlepších způsobů, jak ukázat svou péči, je umožnit svým zaměstnancům neustále rozšiřovat své dovednosti, posouvat se za hranice komfortu a věnovat se profesnímu rozvoji

Pokud potřebujete, aby člen vašeho týmu převzal výraznější pracovní vytížení nebo věnoval více hodin, je spravedlivé mu to kompenzovat zvýšením platu, povýšením, změnou titulu nebo všemi třemi. Talentovaní zaměstnanci jsou obvykle ochotni přijmout náročnější pracovní zátěž, ale přijdete o ně, pokud budou mít pocit, že jsou přepracovaní a nejsou spravedlivě odměňováni nebo oceňováni.  

2. Špatní šéfové neuznávají příspěvky ani neodměňují dobrou práci.

Nikdy nepodceňujte sílu slovního poplácání po zádech, jako je „dobrá práce!“ nebo „skvělá práce!“ Nejlepší členové vašeho týmu – kteří jsou již motivováni k tomu, aby podávali co nejlepší výkon – se budou neustále prosazovat, pokud bude jejich úsilí uznáno. 

Udržet zaměstnance spokojené je jedním z nejlepších způsobů, jak zajistit úspěch vaší společnosti. Pro manažera je velká část udržování spokojenosti zaměstnanců nalezením správné rovnováhy mezi profesionalitou a empatií. 

Skvělí šéfové oslavují úspěchy svých zaměstnanců, vyzývají je, aby se učili a rostli, a uznávají a soucítí, když procházejí těžkým obdobím. Tato kultura posilující sebevědomí by samozřejmě mohla některým zaměstnancům umožnit prozkoumat další kariérní cesty, které je více zajímají, ale je důležité ukázat, že vám záleží na jejich úspěchu, i když se přesunou k dalším příležitostem.

Poznejte silné stránky svých zaměstnanců v práci i mimo ni. Pokládejte hlubší otázky, abyste pochopili jejich kariérní cíle a vášně. Pak, i když nemůžete dát svému zaměstnanci zvýšení platu nebo povýšení, možná mu budete moci dát jedinečný projekt nebo ho nechat vést výbor, který povede k lepším příležitostem.

3. Špatní šéfové nedodržují své závazky.

Jednou z největších chyb, kterou můžete udělat – v podnikání i v životě – je nedodržení slova. S každým závazkem, který svým zaměstnancům dodržíte, se v jejich očích stáváte důvěryhodnějšími a spolehlivějšími.

Pokud své sliby nedodržíte, vaši zaměstnanci vás mohou považovat za lhostejného. A protože nectíte sliby, které jste dali, proč by k vám měli cítit nějaký pocit loajality? 

4. Špatní šéfové najímají a povyšují nesprávné lidi.

Tvrdě pracující zaměstnanci chtějí pracovat s podobně smýšlejícími lidmi. Pokud nevložíte čas a úsilí do najímání dobrých lidí do týmu – nebo ještě hůř, pokud povýšíte špatné lidi – může to být pro vaše vysoce kvalitní pracovníky masivní facka.

5. Micromanage špatných šéfů.

Manažeři jsou ve vedoucí pozici, protože znají společnost a často ve své práci vynikají. Tato oddanost a znalosti však mohou také přimět šéfa k mikromanagementu zaměstnanců, aby zajistili dokonalost. Mohou se dokonce bát delegování úkolů , protože si myslí, že budou obviňováni, pokud zaměstnanec upustí míč. 

Strach však není strategie řízení. Je důležité najmout zaměstnance, o kterých si myslíte, že splní nebo překročí vaše očekávání, abyste jim mohli důvěřovat, že práci dokončí. Podpořte růst tím, že necháte své zaměstnance dělat chyby, aby se mohli sami opravovat a učit se.

6. Špatní šéfové berou veškerou zásluhu.

Řekněme, že máte fantastický tým, který pracoval více hodin na dokončení důležitého projektu, jdoucího nad rámec. Výsledkem je, že projekt je úspěšný a všichni slaví. Tato šťastná atmosféra je způsobena pocitem sdíleného úspěchu.

Nebuďte šéfem, který bere všechnu zásluhu za týmové úsilí. Místo toho ukažte zaměstnancům své uznání . Udělejte si čas na poděkování všem členům týmu, kteří přispěli, a veřejně je pochválte. Čím více se vaši zaměstnanci cítí oceňováni, tím více úsilí vloží do budoucích projektů.

7. Špatní šéfové neřeší konflikty.

Jako šéf je vaším úkolem zajistit, aby váš tým fungoval hladce. Bohužel, pokud nikdy nebudete ochotni čelit konfliktu, můžete se ocitnout mimo vedoucí pozici. Je důležité, abyste se svými zaměstnanci spolupracovali dříve, než se vám jakákoli napjatá situace vymkne z rukou.

Dávejte pozor na neuctivé zaměstnance a dávejte pozor na diskriminaci nebo šikanu mezi členy týmu. Podporujte kulturu inkluze a etického chování . 

Pokud mezi vašimi zaměstnanci dojde ke konfliktu, použijte mediační přístup a promluvte si s každým zúčastněným členem týmu jednotlivě, abyste získali přesný obrázek o celé situaci. Čím dříve se vypořádáte s konfliktem, tím více můžete zlepšit týmovou morálku .

Způsob, jakým řešíte konflikty, dělá dojem na vaše zaměstnance. Pokud uvidí, že k problémům přistupujete klidně a spravedlivě, je pravděpodobnější, že se vám svěří, když mají problém se spolupracovníkem, svou pozicí nebo profesním vztahem k vám.

8. Špatní šéfové nedokážou nastavit očekávání.

Pokud umíte nemikromanažovat , ujistěte se, že jste příliš nezabloudili na druhou stranu. Zatímco zaměstnanci raději dělají své vlastní chyby, řídí svůj vlastní čas a dosahují svých vlastních úspěchů, existuje důvod, proč tým potřebuje manažera.

Dobrý šéf vidí celkový obraz. Rozumí celkovému projektu a delegují úkoly k dokončení práce s využitím silných stránek každého člena týmu.

Je nezbytné sdělit každému členu týmu roli, pracovní kvóty a nástroje nezbytné k dokončení každého projektu. Jasná očekávání pomohou udržet vaše zaměstnance angažované a produktivní.

9. Špatní šéfové neobhajují své zaměstnance.

Udržení zaměstnanců je rostoucím problémem v mnoha odvětvích a typech pracovních míst, včetně výrobců a skladů, pohostinství a restaurací, digitálních dovedností a hodinových pozic. Pandemie COVID-19 problém zhoršila a zdá se, že se jen zhoršuje. Například ve studii Willis Towers Watson z roku 2021 mělo 73 % podnikatelů problémy s udržením zaměstnanců – téměř trojnásobek počtu hlášeného v roce 2020 (26 %). 

Pokud si chcete udržet své nejlepší pracovníky, musíte obhajovat své nejlepší pracovníky. Pokud zaměstnanci dávají 110 % a nedostávají chválu, přiměřenou odměnu nebo pokročilé příležitosti za svou práci, přejdou do společnosti, která jejich přínos uznává a oceňuje. 

10. Špatní šéfové nevítají nové nápady.

Dobří šéfové naslouchají svým zaměstnancům . I když možná nebudete chtít realizovat každý nápad, který navrhnou vaši zaměstnanci, měli byste stále zvážit jejich vstup. Vaši dělníci jsou den co den v zákopech; pravděpodobně chápou efektivitu a morálku na pracovišti na hluboké úrovni.

Pokud se zaměstnanci cítí v práci dusní, mohou se začít cítit zdrženliví i v osobním životě, což vede k nedostatku sebevědomí nebo touze pokročit ve své kariéře. Abyste podpořili kulturu spolupráce a kreativity, ujistěte se, že váš tým ví, že jste otevřeni zpětné vazbě a že oceníte konstruktivní kritiku nebo návrhy. 

Jste dobrý šéf nebo špatný šéf?

Vedení je proces; nejlepší lídři se neustále učí, rostou a sebehodnotí. I když si myslíte, že jste neudělali žádnou ze zřejmých chyb na tomto seznamu, použijte tyto příklady jako vodítko, abyste se ujistili, že jste pro svůj tým efektivním a spravedlivým vůdcem.

Respektování svých zaměstnanců a dobré zacházení s nimi vede dlouhou cestu k jejich štěstí a úspěchu, k vašemu úspěchu jako manažera a k celkovému úspěchu vaší společnosti.